Regels en richtlijnen bij 2wielershop

Beste klant, om problemen uit het verleden te voorkomen ga ik enkele nieuwe regels en richtlijnen invoegen bij 2wielershop. 
Deze regels en richtlijnen zijn uiteraard niet bedoeld om u het moeilijk te maken maar om ervoor te zorgen dat alles net iets vlotter verloopt.
In het verleden heb ik reeds enkele ongemakkelijke situaties gehad waardoor ik dit op deze manier probeer te voorkomen.
Ik besef ten volle dat voor 99,9% van de klanten niets zal veranderen. Het is echter door de 0,1% die voor problemen zorgen dat deze regels een houvast geven voor mij als ondernemer.

Deze regels en richtlijnen zullen ingaan vanaf 01/01/2023 tenzij anders vermeld.

 

Binnenbrengen van de fiets voor herstelling: 

Het is niet noodzakelijk om een afspraak te maken voor herstelling. Als u de fiets kan achterlaten kan dit op ieder moment gebeuren. 

Tijdens de drukke zomermaanden wordt wel aangeraden om een afspraak te maken om de wachttijd te beperken. Van zodra er een afspraak gemaakt is of als u de fiets binnenbrengt krijgt uw fiets een volgnummer. Deze nummering wordt strikt aangehouden en kan enkel wijzigen indien er bepaalde onderdelen niet op voorraad zijn.
Het is dus niet mogelijk om de fiets een voorkeursbehandeling te geven!

Om er zeker van te zijn dat ik u kan contacteren wordt er vanaf 2023 telkens gecontroleerd of uw gegevens nog steeds correct zijn. Dit is voor alle herstellingen hoe klein deze ook zijn! Uw gsm nummer, uw e-mail en uw adres zullen genoteerd worden. 
Opgelet, deze gegevens zijn enkel om mij te helpen u te contacteren en worden niet doorverkocht aan derden. (zie privacy policy)

Indien uw gegevens kloppen met mijn gegevens in de computer wordt er een papieren documentje opgemaakt waarbij de klacht omschreven wordt en krijgt u uw volgnummer mee naar huis. Gelieve dit blad ook terug mee te brengen bij het afhalen van uw fiets. Dat maakt het voor mij heel wat duidelijker welke fiets u juist komt afhalen.

 

De fiets kan enkel terug meegenomen worden indien de rekening volledig betaald is. 

 

Regels indien klanten een herstelling niet afhalen.

(bron: https://www.mijntipsenadvies.be/2020-09/nieuwe-regels-voor-als-klanten-een-herstelling-niet-afhalen-VLTAMIAR_EU12100501)

U, als klant, laat een herstelling uitvoeren aan je fiets, nadien wordt deze fiets niet meer afgehaald.
Wat zijn dan de wettelijke richtlijnen i.v.m. de nieuwe wet Goederenrecht?

Welke wettelijke stappen kan ik als fietsenmaker ondernemen?

De nieuwe wet Goederenrecht (die op 1 september 2021 in werking trad) ter zake bevat op dit moment al een regeling voor wat ik als fietsenmaker kan doen als klanten een herstelling niet komen afhalen. Die regeling is behoorlijk complex en kan ook heel wat geld kosten. Daarom vereenvoudig ik dit hier even voor de duidelijkheid.
Deze wet geeft mij de mogelijkheid om na een bepaalde periode (2 maanden) een aangetekende brief te versturen naar het laatst gekende adres van de klant met de melding dat de fiets nog steeds klaar is ter afhaling. Vanaf dit moment wordt er ook gebruik gemaakt van bewaringskosten.

Concreet:
- Indien u uw fiets binnenbrengt voor een herstelling ga ik, als fietsenmaker, ervan uit dat deze zo snel mogelijk terug wordt afgehaald. Als de fiets klaar is wordt er een sms gestuurd met de melding dat de fiets kan afgehaald worden.  Enige uitzondering is als er vooraf wordt afgesproken dat de fiets op een bepaalde dag terug zal opgehaald worden. 

- Indien de fiets binnen de maand wordt afgehaald is er geen enkel vuiltje aan de lucht en danken wij u voor deze vlotte afhandeling.
- Indien de fiets meer dan een maand blijft staan zal ik opnieuw een sms bericht versturen om u er aan te herinneren dat uw fiets nog steeds bij mij staat. 
- Indien de fiets meer dan 2 maand bij mij blijft staan dan zal er een aangetekende brief verstuurd worden naar uw laatst gekende adres met de melding dat uw fiets nog steeds niet afgehaald is.

- indien de fiets, na de aangetekende brief, nog 14 dagen blijft staan zal er vanaf de 14de dag een bewaringskost aangerekend worden. Dit tot dat de fiets wordt opgehaald

- indien de fiets na een jaar, na de aangetekende brief, niet afgehaald is wordt de fiets automatisch eigendom van de fietsenmaker. Vervolgens heb ik het recht de fiets te verkopen en de opbrengst te gebruiken om de openstaande kosten te betalen.

Het is voor mij, als fietsenmaker, dus niet langer nodig om naar de rechtbank te stappen als alle bovenstaande voorwaarden voldaan zijn. 

 

Bewaringskosten? 
Ook onder deze nieuwe regeling riskeer ik als fietsenmaker dus dat herstelde goederen die niet afgehaald worden minstens een jaar te moeten ‘bijhouden’. Ik zal die zaken ondertussen dus ook moeten stockeren, er zorg voor moeten dragen, enz. Hiervoor wordt er vanaf de 14de dag na het versturen van de aangetekende brief 2 euro per werkdag aangerekend. Dit wil zeggen dat er vanaf dat moment per week 12 euro bewaringskost zal aangerekend worden.

 

Ik hoop uiteraard dat ik deze bewaringskosten en inbeslagname van een fiets nooit nodig zal hebben en dat de fietsen steeds vlot worden afgehaald. 😉

 

Online aankoop van fietsen

U bent op zoek naar een nieuwe fiets en hebt uw droomfiets gevonden op onze webshop. Dan zijn wij uiteraard zeer blij om u hiermee te kunnen helpen.
Hoe gaat dit in zijn werk?

Je ziet een fiets staan op onze webshop en wenst deze te bestellen. Dit kan natuurlijk. U zult zien dat er geen betaling wordt gevraagd voor deze online aankoop. De fiets kan dus niet op voorhand betaald worden.
Dit is omdat ik ten volle besef dat het moeilijk is om een fiets te beoordelen op foto, daarom worden deze fietsen alleen verkocht in de winkel. Op die manier is het voor u gemakkelijker om te weten of deze fiets wel past en of er geen verborgen schade is om discussies achteraf te voorkomen.

Je kan de fiets dus wel reserveren online. Dan weet ik dat er interesse is en zal ik deze fiets 14 dagen aan de kant houden voor u.
Lukt het niet om binnen de 14 dagen de fiets te komen bekijken wordt deze reservatie geannuleerd. Indien deze 14 dagen te kort is raad ik u aan om een mailtje te sturen om een datum vast te leggen waar dit voor u wel zou lukken. 
Onze 2dehands fietsen worden nooit opgestuurd via pakketjesdiensten. Dit is om verschillende redenen maar de belangrijkste zijn: de kostprijs om dit te versturen en om transportschade te voorkomen.

 

Nieuwe fiets aankopen.

Wij proberen steeds een beperkte voorraad nieuwe fietsen op stock te hebben. Uiteraard zijn er veel meer mogelijkheden dan de fietsen die wij staan hebben. Daarom zijn er ook veel fietsen die kunnen besteld worden. 
Indien je een nieuwe fiets uit de showroom wenst te kopen is er uiteraard geen enkel probleem en wordt er direct een factuur opgemaakt. Van zodra deze betaald is kan je de fiets meenemen en wensen wij u veel fietsplezier.

Indien je een andere fiets wenst te kopen die moet besteld worden zijn er enkele regels: 
Eerst en vooral worden je persoonlijke gegevens en de gegevens van de fiets opgeschreven. Dit documentje wordt dan ondertekend en je krijgt hier dan een dubbeltje van mee. Tegelijkertijd wordt er gevraagd om een voorschot te betalen van 50% van de verkoopwaarde van de fiets. 
Op dit moment wordt er nog geen factuur opgemaakt.
Waarom? De garantie van de fiets wordt berekend op de factuurdatum. Indien de fiets een levertermijn heeft van 4 maanden ben je dus 4 maanden garantieperiode kwijt. 

Als de fiets geleverd wordt krijg je een sms bericht. Van zodra de fiets wordt afgehaald wordt de factuur opgemaakt en wordt de resterende 50% van de fiets betaald.

 

Bij aankoop van een nieuwe fiets is er ook altijd 1 gratis onderhoudsbeurt inbegrepen. Wij raden aan om dit onderhoud te laten uitvoeren na 1 jaar of na 1000 km (wat eerst voorkomt) indien deze overschreden worden is dit aanbod niet meer geldig.