FAQ verlichting en reflectoren

Welke verlichting is wettelijk verplicht?

Vooraan is een wit of geel licht verplicht. Achteraan is het licht rood en 's nachts, bij helder weer, zichtbaar vanop een afstand van minimum 100 meter. De lichten mogen knipperen, maar niet zo fel zijn dat ze verblinden. Richt je licht naar voor, het licht mag niet te hoog of laag afgesteld zijn.


Kleine kanttekening: bij de goedkope fietsverlichting is dit zeer moeilijk af te stellen omdat de verlichting niet gericht wordt zoals bij bv een auto. Anders gezegd: De lichtbundel komt gewoon uit de lamp en gaat alle richtingen uit.

Bij de duurdere fietsverlichting zijn er wel modellen die de lichtbundel zodanig beïnvloeden zodat dit wel makkelijk kan afgesteld worden.

 

 

De lichten moeten niet verplicht op je fiets zitten, je mag ze ook op je kledij of rugzak bevestigen. Overdag (bij goede zichtbaarheid) is het niet verplicht om fietsverlichting bij te hebben, maar je bent natuurlijk beter altijd voorbereid!

De lichten moeten vanaf het vallen van de avond tot het aanbreken van de dag aanstaan. Ook overdag, als de zichtbaarheid minder dan 200 meter is bv bij mist of hevige regen, moeten ze aan.

 

Welke reflectoren zijn verplicht?

Vooraan is een ​witte reflector verplicht, achteraan moet de reflector rood zijn. Op de pedalen zijn oranje reflectoren aangebracht. Aan elk wiel verhogen tussen de spaken twee oranje reflectoren of een witte reflecterende strook op de banden de zichtbaarheid. In tegenstelling tot de fietsverlichting horen reflectoren wel tot de standaarduitrusting van je fiets. Maak je reflectoren af en toe schoon. πŸ˜‰

 

Er zijn echter een aantal uitzonderingen. Reflectoren zijn niet verplicht als standaarduitrusting, maar wel sterk aangeraden op:

Fietsen met kleine wielen 
Op fietsen met wielen van maximum 50 cm (20 inch) diameter (banden niet inbegrepen) zijn wielreflectoren niet verplicht. 

βž” Opgelet! Als je hier 's nachts of in omstandigheden met minder dan 200 meter zicht mee rijdt ben je weer wél verplicht om alle reflectoren te hebben.

Koersfietsen
omschrijving: Fiets met koersstuur, zonder bagagedrager achteraan, en met banden met een doorsnede van maximum 25 mm. 

βž” Opgelet! Als je hier 's nachts of in omstandigheden met minder dan 200 meter zicht mee rijdt ben je weer wél verplicht om alle reflectoren te hebben.

De witte reflector vooraan en de rode achteraan zijn overdag ook verplicht voor koersfietsen als ze minstens één spatbord hebben.

Alle-terrein-fietsen
omschrijving: Fiets zonder spatborden, zonder bagagedrager achteraan, met minstens twee versnellingsraderen bediend vanaf het stuur, en met banden met een doorsnede van minimum 38 mm (voor wielen met een diameter van 65 cm) of 32 mm (voor wielen met een diameter van 70 cm). 

βž” Opgelet! Als je hier 's nachts of in omstandigheden met minder dan 200 meter zicht mee rijdt ben je weer wél verplicht om alle reflectoren te hebben.

 

Naafdynamo

Vroeger had je het systeem van een dynamo op 1 van de 2 wielen. Dit systeem had meerdere problemen (extra hard duwen, slipt door bij regen, veel lawaai) . En op nieuwe fietsen heeft dat systeem dus plaatsgemaakt voor een naafdynamo. Een naafdynamo zit ingebouwd in de voorwielnaaf van je fiets. Zo zit de spoel goed afgeschermd tegen het vocht, waardoor hij nooit slipt, een hoger rendement heeft en veel stiller is dan een klassieke dynamo.
En je hoeft niet harder te trappen!
Naafdynamo's worden ook veel gebruikt bij fietsen voor bikepacking of tourritten. De reden is eenvoudig: met een omvormer kan een fiets gps of gsm opgeladen worden terwijl je fietst. Op die manier moet je tijdens je fietsvakantie minder vaak op zoek naar een stopcontact.

 

Voordeel: geen gedoe met batterijen. Je hebt in alle omstandigheden altijd verlichting op de fiets. Zeker in combinatie met LED verlichting hoef je je nooit zorgen te maken over je fietsverlichting.

Nadeel: indien er een fout zit in de bekabeling heb je geen verlichting meer. Dit kan door corrosie, ongeval of vandalisme. Indien je voorwiel moet vervangen worden is dit duurder dan een standaard wiel. Niet alle achterlichten hebben geïntegreerde batterij die ervoor zorgt dat ze enkele minuten blijven branden als je stil staat bv aan verkeerslichten.

 

Vast licht op batterijen

Naast een naafdynamo bestaan er ook vaste lichten op oplaadbare batterijen. Deze zijn veel krachtiger dan losse batterijverlichting, waardoor je niet enkel gezien wordt, maar je ook zelf goed kan zien in dat donkere steegje.
Deze worden dus vast gemonteerd op de voorvork en (meestal) de pakdrager en kunnen dus niet snel even afgenomen worden. 


Voordeel: geen gedoe met bekabeling, goedkoper dan (naaf)dynamo systeem. Altijd verlichting bij alle weersomstandigheden. Ook bij het stilstaan blijft de verlichting branden en ben je altijd gezien. Goed bestand tegen diefstal. Altijd verlicht zelfs als je stil staat aan de lichten.

Nadeel: Vergeet ze niet uit te zetten! Soms zijn er mensen die het grappig vinden om de verlichting van andere mensen nodeloos aan te leggen.

 

Losse batterijverlichting

Losse batterijverlichting is ideaal als bijkomende verlichting of als reservelicht als je fietslicht het laat afweten. Ze maken je zichtbaar maar geven vaak minder licht. Tegenwoordig vind je ook al LED-lampjes die je op kan laden via een USB-aansluiting. Niet alleen veel duurzamer dan wegwerpbatterijen, het is ook beter voor de portefeuille!

 

Voordeel: geen gedoe met bekabeling. Meestal de goedkoopste optie. Sommige setjes kunnen eenvoudig op rugzak en op kledij geplaatst worden. Altijd verlicht zelfs als je stil staat aan de lichten.

Nadeel: vergeet ze niet uit te zetten! En vergeet ze niet af te nemen als je je fiets ergens achterlaat! Dit type verlichting is gevoelig voor diefstal.

 

Inductieverlichting

Geen dynamo én zonder batterijen: dat is inductieverlichting. Twee magneten zorgen ervoor dat je lamp kort oplicht als je aan het fietsen bent. Kanttekening: ze maken je wel zichtbaar, maar geven momenteel te weinig licht om de weg te verlichten.

 

Voordeel: geen gedoe met bekabeling en batterijen. Altijd verlichting zonder dat je extra moeite moet doen tijdens het fietsen. Kan niet afgelegd worden: werkt dus altijd!

Nadeel: De magneetjes moeten correct geplaatst zijn anders werkt het niet. Zwak licht. Enkel flitsend licht (frequentie afhankelijk van je snelheid), Zelf zal je niet veel zien tijdens het fietsen. Als je stil staat ben te helemaal niet meer verlicht.