Remmen op een fiets zijn van levensbelang. daar moeten we niet moeilijk over doen. 
Maar wat zijn de verschillen? welke voor of nadelen zijn er voor model X of Y? Wat heeft de beste remkracht en bij welke remmen heb je quasi geen onderhoud nodig? 

In de huidige fietswereld worden voornamelijk twee soorten remmen gebruikt: knijpremmen en schijfremmen, hoewel er ook minder vaak fietsen zijn met andere naafremmen zoals trommelremmen en terugtrapremmen. Elk van deze remtypes omvat verschillende subcategorieën die verschillen in ontwerp en werking, en zich aanpassen aan verschillende soorten fietsen, velgen en de voorkeuren van elke fietser.

Knijpremmen

Deze remmen werken door de velg van het wiel te drukken om de beweging te stoppen. De meest voorkomende types zijn:

  • V-brakes: Ze gebruiken V-vormige remklauwen die worden geactiveerd door een kabel die ze over de velg sluit. Ze staan bekend om hun lage onderhoud en goede remkracht. Dit is tegenwoordig de meest voorkomende rem op allerhande fietsen. dit kan gaan van BMX fietsen over stadfietsen tot E-bikes. Deze veelzijdige remmen zijn een favoriet voor heel veel constructeurs
  • Cantilever: Deze remmen worden geactiveerd door een kabel die ze vanuit het midden sluit. Ze bieden een grotere modulatie en zijn ideaal voor cyclocross omdat de kabel ver van de klauwen verwijderd is, waardoor bredere banden kunnen worden gemonteerd en er ruimte is voor modderafvoer. Goed afgestelde cantilever remmen zijn minstens even goed als V-brakes maar het is soms moeilijker om deze remmen goed afgesteld te krijgen. Hierdoor wordt dit model niet meer zo veel gebruikt op nieuwe fietsen
  • Caliper: Ze hebben een hoefijzervorm en worden geactiveerd door aan een kabel te trekken die de onderste delen sluit. Ze zijn gebruikelijk op racefietsen vanwege hun lichte gewicht en schone esthetiek. De moderne caliper remmen bieden een goede remkracht de oude modellen (30 jaar en meer) zijn gevoelig minder sterk door hun verouderde constructie

  • U-brake: Ze werken op een vergelijkbare manier als cantilever maar hebben een «X»-vorm. Ze komen vaak voor op BMX-fietsen vanwege hun compacte en efficiënte ontwerp.
  • Stangenrem: Deze remmen hebben een hoefijzervorm, maar worden geactiveerd door een stangensysteem van bovenaf en remmen vanaf de binnenkant van de velg. Ze zijn praktisch verouderd, behalve bij oude fietsen.

Schijfremmen

 

Deze remmen werken vanuit de naaf van het wiel in plaats van de velg. Omdat deze remsystemen geen druk of slijtage geven op velgrand van de wielen zijn deze systemen zeer gegeerd bij race en mountainbike fietsen. Hier zijn soms zeer dure wielsets verkrijgbaar uit exotische materialen zoals bv carbon en dan is het natuurlijk wel zo aangenaam dat uw wielen quasi niet verslijten door het remmen

De schijfrem kan op 2 manieren gemonteerd worden op het wiel. Meestal is dit met een 6 bouts systeem of met een snelsluitsysteem (center lock). Mits de correcte adapter kan een 6 bout schijfrem gemonteerd worden op een center lock systeem. omgekeerd lukt dit niet.

 

Verder zijn er nog 2 grote groepen schijfremmen die niet kunnen uitgewisseld worden met elkaar

  • Mechanische remklauwen: Ze gebruiken remklauwen in een gesloten eenheid die werken op een bewegende schijf, geactiveerd door een kabel. Ze bieden een goede remkracht en zijn gemakkelijker te onderhouden dan hydraulische systemen, wat ze ideaal maakt voor fietsers die hun eigen onderhoud willen doen. Hoewel er modellen bestaan met 2 actieve zuigers is er meestal slechts 1 actieve zuiger die door de kabel wordt bediend en is de andere zuiger op voorhand af te stellen maar deze heeft geen actieve bewegende onderdelen bij het remmen.
    Een mechanische remklauw is meestal een stuk goedkoper dan een hydraulische remklauw.

  • Hydraulische remklauwen: Ze werken op een vergelijkbare manier als mechanische schijfremmen, maar gebruiken een hydraulisch systeem met een dubbele afgesloten kamer. Ze bieden een (veel) grotere remkracht en modulatie en vereisen minder kracht op de hendel om te remmen. Ze zijn de voorkeursoptie voor mountainbiken, wielrennen, gravel en algemene hoge prestaties. Deze Hydraulische remklauwen kunnen uitgerust worden met 2 of 4 zuigers.
    Het onderhoud is meestal wel specialistenwerk. Het systeem moet volledig ontlucht worden om goed te werken. Er mag ook nergens een lekje zijn. 

  • semi hydraulische remklauwen bestaan ook. Dit systeem probeert de 2 bovenvermelde systemen te combineren. De remhendel is met een kabelbediend systeem die doorloopt tot op de remklauw. Op de remklauw zelf is er dan een klein hydraulisch systeem die de kracht uiteindelijk op de remblokken en de schijf overbrengt. Dit systeem combineerd de 2 voordelen van de systemen (eenvoudiger onderhoud met de kabel en betere remkracht dankzij hydraulisch systeem) maar jammergenoeg ook de 2 nadelen van bovenvermelde systemen (minder moduleerbaar en ingewikkelder door ontluchten van het syteem)

Schijfremmen zijn tegenwoordig de standaard remmen geworden op zowel racefietsen, mountainbikes en E-bikes. Ook op gewone stadsfietsen komen ze steeds meer voor. 
Mechanische remklauwen zijn goedkoper waardoor deze meestal gemonteerd worden op de goedkopere instapklasse van zowel racefietsen als mountainbikes. De topmodellen van zowel racefietsen als mountainbikes zijn altijd met hydraulische remmen uitgevoerd.

Ook de diameter van de remschijf kan verschillen van 140 mm tot 200 mm schijfremmen en soms nog groter. De max groote van de schijfrem wordt meestal bepaald door de fiets zelf. Racefietsen hebben meestal schijfremmen die varieren tussen de 140, 160 of 180 mm. Schijven van 200 mm kunnen meestal niet gemonteerd worden omdat de schijf zelf zou blijven slepen tegen het framen. 

Bij de grote downhill mountainbikes wordt er meestal gebruikt gemaakt van 200mm schijven en soms zelfs nog groter. Dit omdat deze fietsen soms zeer snel veel snelheid moeten verliezen en dan is een grotere schijf noodzakelijk. 

Hoe groter de schijf hoe groter de hefboom van de remkracht tegenover het wiel en dus hoe meer remkracht er kan gegenereerd worden. Ook de hitte kan sneller afgevoerd worden met een grote schijfrem omdat er simpelweg meer materiaal voorhanden is. Sommige fabrikanten gebruiken speciale schijven met extra materiaal in de vorm van vinnen om extra hitte te kunnen afvoeren. Denk bv aan Shimano Ice technologie. 
Bij kleine 140 mm schijven is er dan minder remkracht mogelijk en zullen deze ook sneller opwarmen tijdens het remmen, maar deze zijn natuurlijk ook een stukje kleiner en lichter wat dan weer beter is voor beklimmingen van bergen of heuvels. 

Met bovenstaande info in gedachten kan je je wel voorstellen dat de kleine schijfrem meestal gebruikt wordt als achterrem en de grote schijfrem meestal gebruikt worden als voorrem. Maar je kan natuurlijk alles combineren want er zijn tal van verschillende tussenstukken beschikbaar om de remklauw net iets verder op te hangen om deze mooi af te stellen afhankelijk van de grootte van de schijf.

 

 

naafremmen

  • Trommelrem: Dit bestaat uit een stalen kamer met een remblok dat wordt geactiveerd door een kabel of stang en de trommel blokkeert om het wiel te stoppen. Ze bieden goede bescherming tegen modder en water en zijn nuttig in extreme omstandigheden, hoewel minder vaak voorkomend op moderne fietsen.
  • Terugtraprem: Vergelijkbaar met de trommelrem, maar het mechanisme bevindt zich binnenin de naaf en wordt geactiveerd door achteruit te trappen. Ze zijn populair op stads- en vrijetijdsfietsen en kinderfietsen vanwege hun eenvoud en betrouwbaarheid en bieden een intuïtieve en ongecompliceerde remervaring. 
    De meeste fabrieksfietsen hebben een terugtraprem omdat deze quasi onverwoestbaar is.

 

Welke rem is het beste voor een fiets?

De keuze van het type rem hangt af van het beoogde gebruik van de fiets en de persoonlijke voorkeuren van de fietser. Velgremmen zijn licht, eenvoudig te onderhouden en goedkoper, wat ze ideaal maakt voor race- en vrijetijdsfietsen. Ze zijn echter mogelijk niet zo effectief in natte of modderige omstandigheden.

Aan de andere kant bieden schijfremmen, vooral hydraulische schijfremmen, een superieure remkracht en een constante prestatie onder alle weersomstandigheden. Ze worden geprefereerd voor mountainbikes en high-end fietsen.

Welke remmen gebruiken professionele fietsers?

De meerderheid van de hoogpresterende fietsers gebruikt schijfremmen. Dit systeem wordt aanbevolen voor degenen die vaak van snelheid wisselen, persoonlijke records willen behalen of deelnemen aan groepsritten. Schijfremmen bieden een betere controle over de fiets bij snelle en behendige manoeuvres, essentieel in races en intensieve trainingen. Bovendien zijn ze eenvoudiger te onderhouden en te repareren, waardoor snelle wisselingen bij problemen gemakkelijker worden, wat cruciaal is in wedstrijden. Om deze redenen zijn schijfremmen de voorkeurskeuze onder professionele fietsers.