FAQ fietssloten

 

Een fietsslot is tegenwoordig een noodzakelijk kwaad geworden. Meer en meer hoor en zie ik berichten van mensen die hun (dure) fiets gestolen zijn. 
Fietsdiefstal kan snel gebeuren.
En dat kan zowel op verplaatsing als in je eigen tuinhuis.
Soms zijn er letterlijk 2 seconden nodig om een fiets te stelen. Maar er zijn natuurlijk ook manieren om dit te voorkomen. Of toch op  zijn minst te proberen.

Eerst en vooral is er het goede oude fietsslot. Maar waarom kost het ene slot een veelvoud van een ander slot? Hoe herken ik een goed slot? Wat is een ART gekeurd slot?

 

De grootste prijsverschillen in sloten zitten simpelweg in de veiligheid van een slot. Je kan niet verwachten dat een slotje van enkele euro's even veilig is als een ART gekeurd slot van meer dan €100,00 euro. Om de ART keuring te verkrijgen moet een slot aan een reeks van voorwaarden voldoen. En de ontwikkeling van zo'n slot kost natuurlijk geld waardoor het product ook duurder wordt.

 

Wat zijn de verschillen dan juist? 

De eerste verschillen zitten in de dikte van een slot.

Een goedkoop slot heeft meestal een kabel die tussen de 2 en 4 mm dik is. Dit kan vrij eenvoudig met een tang doorgeknipt worden.

Op een goed kabelslot heb je een kabeldikte van minimum 6 mm. Hierdoor is het al heel wat moeilijker om dit door te knippen.

Met een eenvoudige tang heb je slechts enkele  seconden nodig om een goedkoop slot door te knippen met 1 hand. Dit is dus echt niet lang! En voor de toevallige voorbijganger of video bewaking is dit bijna niet op te merken.

Dit soort goedkope sloten is dan ook enkel goed om even vlug in en uit de winkel te lopen. Of als bijkomende sloten om verschillende fietsen aan elkaar te binden of rond een paal te binden.

 

Het 2de grote verschil is het materiaal zelf.

Een goedkoop slot heeft een zeer eenvoudige stalen behuizing met een simpele staalkabel en sleutel of 3 cijfer slot.
Een duurder slot heeft meestal een gehard stalen behuizing met een dikke kabel of ketting en met een dure sleutel die duizenden combinaties kan hebben.

De zeer goede sloten zijn ook nog eens extra getest op bevriezing en verhitting om een zo goed mogelijke bescherming te bieden. Maar zoals gezegd is dit niveau van veiligheid niet goedkoop.

 

Ten slotte zijn er ook nog de verschillende vormen van sloten. Je hebt dus kabel sloten, kettingsloten, hoefijzersloten, ...

Ieder slot heeft zijn voor- en nadelen. Daarom som ik hier even de meest voorkomende voor en nadelen op van de populairste sloten:

 

Een hoefijzerslot:

Wat is het? Een hoefijzerslot is het type slot dat op veel fietsen reeds standaard gemonteerd is.

Voordeel: hangt vast aan het frame van de fiets en heb je dus altijd mee. Zeer moeilijk te verwijderen zonder slijpschijf. Ideaal om vlug te sluiten om even snel een winkel binnen te lopen

Nadeel: je kan de fiets nergens aan vast hangen. De dief kan dus simpelweg het achterwiel opheffen en in een camionette steken. Opletten ook tijdens het sluiten van het slot dat je de spaken of het ventiel van de binnenband niet kapot maakt.

Gebruik: Een hoefijzerslot is een zeer goed basis slot maar wordt best gebruikt in combinatie met een ander slot. Sommige hoefijzersloten hebben een opening waar een zware ketting of kabel kan aan bevestigd worden. Met zo'n slot combinatie heb je maar 1 sleutel nodig om je fiets veilig te sluiten.

 

kabelslot:

Wat is het? Ieder type slot met een staalkabel. Dit kan een rechte kabel of spiraal kabel zijn

Voordeel: laag in gewicht, makkelijk mee te nemen, neemt niet veel plaats in. 

Nadeel: zeker goedkope sloten zijn makkelijk door te knippen met een tang. Duurdere modellen zijn beter maar het blijft gevoelig voor doorknippen.

Gebruik: Ideaal als 2de slot om de fiets rond een paal, andere fiets of boom vast te binden. Sommige spiraalsloten zijn bijna 2 meter lang wat veel mogelijkheden bied om de fiets ergens aan te bevestigen

 

Kettingsloten:

Wat is het? Ieder type slot dat werkt met ketting schakels. Soms zitten de schakels in plastic, soms in stof. 

Voordeel: zeker de duurdere modellen zijn zeer goed bestand tegen tangen, verhitting of bevriezing en zelfs slijpschijven. Makkelijk om de fiets aan iets vast te hangen.

Ook de stoffen omhulsels van sommige sloten zijn speciaal ontworpen om slijpschijven te laten blokkeren.

Nadeel: Een kettingslot is meestal groot en zwaar. Het is ook niet makkelijk om dit op de fiets te bevestigen. Indien dit rond de zadelbuis of het stuur gebonden wordt voor transport kan dit de fiets beschadigen of zelfs de vrije beweging van de fiets belemmeren. Opletten dus.

Gebruik: Ideaal om de fiets rond een paal, andere fiets of boom vast te binden. Zeer stevig als het correct wordt gebruikt. 

 

Beugelslot:

Wat is het? een slot in D vorm. een dikke U vormige stalen staaf die afgesloten kan worden met een rechte stalen staaf met slot ingewerkt

Voordeel: zeer moeilijk om open te krijgen zonder slijpschijf. Vrij eenvoudig om mee te nemen op de fiets

Nadeel: Kan niet gebruikt worden om de fiets rond een paal of boom te bevestigen

Gebruik: Ideaal als alternatief van een hoefijzerslot

 

Een sleutel of toch liever cijfers?

Beide mogelijkheden hebben hun voor- en nadelen. 
Een sleutel kan je natuurlijk vergeten of verliezen. Bij een slecht onderhouden slot of verkeerde beweging kan je de sleutel ook afbreken in het slot natuurlijk.
Maar tegelijkertijd is een sleutel ook het veiligste want de kans dat iemand precies dezelfde sleutel heeft is zeer klein. 

Een cijferslot is dan weer makkelijker, je kan dit niet verliezen en er zijn, zeker bij cijfersloten met 4 cijfers of meer, duizenden combinaties. Tegenwoordig kan je bij de betere sloten je eigen cijfercombinatie "programmeren" en nu en dan veranderen. Je kan ook makkelijk je combinatie doorgeven aan een vriend of familie die dan je fiets kan openen maar tegelijkertijd moet je dan wel 100% vertrouwen hebben in die persoon. 😉
Nadeel van een cijferslot is dan weer dat je de code ook moet onthouden natuurlijk. Let op, er zijn mensen die cijfersloten op het gevoel kunnen openen.


De laatste jaren is er een nieuwe manier in opmars: de digitale sleutel. Dit wil zeggen dat je met bv een smartphone of smartwatch contact kan maken met het slot zelf en op die manier je slot kan openen. In theorie de veiligste manier maar zoals jullie ongetwijfeld al weten is er niets dat perfect is. De toekomst zal uitwijzen of dit een goed alternatief is.

 

De plaatsing van een slot is ook zeer belangrijk.

Een slot van €200,00 euro heeft geen zin als enkel het wiel vast hangt. Zeker met een snelsluiting is het wiel zo gedemonteerd en is je fiets verdwenen. Kijk maar eens rond en je zal hier en daar een wiel zien hangen aan een fietsrek terwijl de fiets zelf verdwenen is.

Zorg ervoor dat de fiets, indien mogelijk, aan het kader is vast gebonden aan een paal of muuranker of iets dergelijks. Als de fiets niet kan meegenomen worden is dit soms al genoeg om de diefstal te voorkomen.

Een slot die tot op de grond kan getrokken worden is ook niet goed omdat de dief dan een steunpunt heeft om zijn tang op te zetten en extra kracht kan geven.

De gouden regel:

Hoe moeilijker het is om het slot open te krijgen hoe sneller dieven zullen doorlopen en ergens elders proberen.
En indien mogelijk: zet de fiets binnen achter een deur of poort.



Ten slotte wil ik ook nog even duidelijk maken dat geen enkel slot 100% veilig is. Alles kan opengebroken worden! Zeker met de recente ontwikkelingen in slijpschijven op accu's is het zeer moeilijk geworden om een slot te ontwikkelen die tegen alles bestand is. 
Het is dus de hoofdzaak om het de potentiële dief zo moeilijk mogelijk te maken. Hoe meer sloten er aan een fiets hangen hoe beter. Een combinatie van sloten is zeker geen overdreven luxe, zeker als de fiets voor langere tijd op een openbare plaats wordt gestald.
Hou er rekening mee dat er altijd wel iemand je fiets kan gebruiken. Is het niet om zelf te gebruiken dan is het om door te verkopen.