Upcycling

 

Wat is Upcycling?

Upcycling is de originele grondstof (in dit geval een fiets) volledig herbewerken om er een zo goed als nieuw product van te maken.

Bij 2wielershop kan u een oude fiets binnenbrengen en volledig laten herwerken tot een zo goed als nieuwe fiets. 

 

Uiteraard moet dit niet steeds een volledige fiets zijn. Ook bij het hergebruiken van onderdelen kan u bij ons terecht. Hierbij denken we dan aan het hergebruiken en volledig herbewerken van een of meerdere fiets onderdelen. 

Zo kan een oud fietskader verwerkt worden naar design lamp. Kan een oud stuur verwerkt worden tot wc rol houder of kunnen oude wielen gebruikt worden als kapstok en ga zo maar door.
De mogelijkheden zijn schier eindeloos en de grootste limiterende factor is de fantasie van de klant.

 

Enkele voorbeelden:

 

 

Bij upcycling van fietsen zijn er 2 verschillende mogelijkheden:

De eerste mogelijkheid is om zoveel mogelijk oude onderdelen op te kuisen en terug in orde gezet om dan terug te gebruiken op de originele fiets.
Hierbij denk ik dan aan fietsen met een zekere historische of emotionele waarde die zoveel mogelijk het origineel moeten benaderen.

BV een oude jaren 70 koersfiets met originele groep die in orde moet gezet worden om een classic race te rijden.
Bij dit soort projecten worden de originele onderdelen voorzichtig gedemonteerd en terug opgepoetst tot ze weer blinken en perfect werken.

Zoals u zich wel kan inbeelden worden de kosten voor dit soort projecten voor een zeer groot stuk bepaald door de aangeleverde onderdelen. 

 

De 2de mogelijkheid is om de originele fiets volledig te strippen en weer helemaal opnieuw op te bouwen met nieuwe onderdelen.

Hierbij wordt bijna enkel het originele kader gebruikt. Alle andere onderdelen die niet helemaal voldoen aan het beoogde eindresultaat worden in de vuilbak gegooid.

Dan kan dit kader vervolgens volledig gezandstraald en herspoten worden en dan opnieuw opgebouwd worden met nieuwe onderdelen. 
Deze manier geeft meestal het mooiste resultaat maar er zal natuurlijk wel veel van de originele charme van de fiets verloren gaan.

 

Enkele voorbeelden van upcycelen van volledige fietsen:

1) Stadsfiets naar 28" gravelbike

 

Bij deze fiets werd er gekozen om de fiets volledig te strippen en op te bouwen met nieuwe onderdelen.

De donorfiets was deze keer een aluminium frame met carbon voorvork die heel wat lakschade had opgelopen. 

origineel stuur, shifters, spatborden, verlichting, ... werden allemaal gedemonteerd.

 

Vervolgens werd deze fiets  professioneel gezandstraald en vervolgens in het blauw gespoten.

Nadien werden hier een mengeling van oude en nieuwe onderdelen op gemonteerd.

Stuur, shifters, remmen, braquet en cranks werden vervangen door nieuwe onderdelen.

wielen, banden, cassette en derailleurs werden opgekuist en behouden.

Er werd ook gekozen om een 2de set wielen aan te kopen om gravel specifieke banden op te monteren waardoor de klant nu eigenlijk 2 fietsen heeft in plaats van 1

Met de ene set wielen kan deze fiets gebruikt worden als gewone koersfiets, met de 2de set wielen en banden kan er off road mee gereden worden.

 

2) oude mountainbike upcycelen naar een gravelbike. 

Bij deze fiets werd enkel het stalen frame behouden. Dit frame werd vervolgens volledig gestript en herspoten en vervolgens opnieuw opgebouwd met een mix van nieuwe onderdelen en gerecupereerde onderdelen. 
Zo werden voor dit project nieuwe wielen, banden, versnellingen aangekocht maar werden de remhendels, stuur, zadel, en pedalen overgenomen van andere donor fietsen.

 

3) Oude koersfiets merk Zannata vernieuwen

 

Voor deze koersfiets werd besloten om zo goed als alles te herdoen. 

Hier werd enkel het kader en de vork behouden en herspoten.

De oude groep (Shimano sora 3X9) was volledig versleten en werd in de vuilbak gegooid.

Ook de wielen en banden waren verstorven en uitgesleten en moesten vervangen worden.

 

Er werd gekozen voor een modern ontwerp met zwart en gespoten blauwe (blinkende) letters en dus geen stickers.

Verder werd alles aan deze fiets vernieuwd.
Nieuwe banden, nieuwe groep (Sensah Empire 2x11), prowheel crancks, nieuwe wielen en banden, nieuw stuur, nieuwe vork, ...
Hierdoor hebt u nu een volledig nieuwe fiets die zo in de toonzaal mag staan en weer helemaal mee is met de vereisten van de moderne fietser.

 

5) Ludo herenfiets 


Deze Ludo herenfiets kwam binnen in erbarmelijke staat.
Het frame was in de originele kleuren met hier en daar wat roest en afgebladerde verf.
Ketting en kettingwielen waren rijp voor de vuilbak, banden versleten, remmen versleten, speling op trapas, pedalen vastgeroest in de cranks, ... Kortom een fiets die heel wat liefde nodig had om terug toonbaar te zijn. 

Deze fiets werd volledig gestript van alle onderdelen en in zijn naakte stalen frame gezet. Het bagagerekje werd gerecht en toen was het tijd om alles een nieuw kleurtje te geven.
Omdat dit frame de oude lugs (verbindingen in het frame) heeft die je op nieuwe fietsen niet meer terugvindt werd besloten om deze extra te accentueren.
Hierdoor werd besloten om een gewaagde kleurcombinatie te gebruiken: zwart met gouden accenten.
Natuurlijk is het dan zeer verleidelijk om deze kleurcombinatie door te trekken naar de rest van de fiets.
Daarom werd ook de voorvork in zwart en goud gespoten en werd beslist om het midden van het bagagerek ook in het goud te spuiten.

Dan was het tijd voor nieuwe onderdelen.
En ook hier werd de zwart/goud kleurcombinatie doorgetrokken in tal van onderdelen.
De cranks, spatbord houders, "chroom" ring van de koplamp, stuurpen, nieuw bagagerek vooraan werden allemaal herspoten in het goud.
Het enige die niet in de zwart/goud kleurcombo is zijn de wielen, handvaten, zadel en remtrekkers. 

Iedereen heeft een andere mening over kleuren maar zelf vind ik deze combinatie zeer geslaagd.