FAQ over fiets onderhoud

 

Moet ik met mijn fiets op onderhoud? 

Moeten is een groot woord. Je kan niemand verplichten om op onderhoud te komen met een fiets.
Tegelijkertijd is een regelmatig nazicht van de fiets zeer sterk aan te raden. En zullen er op deze manier verdere en kostelijke problemen in de toekomst voorkomen worden.
Als je zelf wat handig bent en je je eigen fiets regelmatig controleert is een onderhoud soms overbodig.
Maar ben je wel zeker dat je alles gezien hebt?


Heb je het nodige materiaal, kennis en vaardigheden om je eigen fiets een onderhoud te geven? 
Om discussies te vermijden ga ik er voor deze pagina van uit dat je zelf geen kennis en materiaal hebt om zelf je onderhoud uit te voeren.

En waarom is een onderhoud nodig?

Alles verslijt bij gebruik, een fiets is hier jammergenoeg geen uitzondering op.

Maar met een regelmatig onderhoud kan je de levensduur van je fiets wel aanzienlijk verlengen.

Simpele voorbeelden zijn bv de ketting en de banden. Als een ketting goed onderhouden is zal deze tot 3 keer zo lang meegaan in vergelijking met een ketting waar nooit naar gekeken wordt. Een versleten ketting heeft ook rechtstreekse gevolgen voor de rest van de aandrijflijn en natuurlijk ook voor het comfort van de fietser. 
Een slecht onderhouden fietsband zal dan weer een veel slechtere wegligging en veiligheid tot gevolg hebben. En in veel gevallen zal het veel lastiger zijn om te fietsen.

Daarom is een simpel onderhoud van de fiets geen overbodige luxe. Door op regelmatige basis je fiets te laten controleren zal je tijdens de levensduur van je fiets minder geld moeten uitgeven aan herstellingen die hadden kunnen voorkomen worden.

 

Kan ik sommige dingen zelf doen?

Ja, natuurlijk. Maar het moet niet.

Simpele dingen zoals bv bandenspanning kunnen eenvoudig zelf gecontroleerd worden.

Ook het smeren van een ketting, pedalen en controleren van slijtage op de remmen kan allemaal zelf gedaan worden. Dit zal niet alleen de levensduur van uw fiets verlengen maar zal ook de kosten bij een onderhoud drukken.

Indien er dan dingen aan het licht komen die moeten vervangen worden zal je op deze manier de kosten niet alleen meer verspreiden maar zullen deze ook een stuk lager zijn omdat je dan meestal nog op tijd bent om verdere gevolgschade te voorkomen. 
Als fietsenmaker is het dan ook een stuk eenvoudiger om te spreken met de klant en direct al enkele problemen te identificeren. 

 

Wanneer moet ik op onderhoud met mijn fiets?

In tegenstelling tot bijvoorbeeld een auto is er geen simpele manier om te stellen wanneer een fiets op onderhoud moet.

Daarom wordt door de meeste fietsenmakers meestal gerekend met een tijdspanne en vooral op het gezond verstand van de fietser zelf.


Als je niet veel fietst is 1 onderhoud per jaar meestal genoeg.

Indien je veel fietst is het toch aangeraden om ten minste iedere 1000 km een onderhoud te laten uitvoeren. Meer mag ook natuurlijk. 
Bij mountainbikes zijn deze onderhoudsintervallen kleiner omdat de fiets veel meer te verduren krijgt tijdens het mountainbiken. 

Van zodra je merkt dat de fiets niet meer soepel fietst of je een vermoeden hebt dat er een onderdeel op het einde van zijn leven is is het aangeraden om de fiets eens te laten nakijken. Soms kan het falen van 1 klein onderdeeltje de oorzaak zijn van vele problemen en toekomstige breuken.

 

Wat is een onderhoud? Wat wordt er allemaal gedaan?

Een standaard klein onderhoud is iets dat normaal een 15 tot 30 minuten in beslag neemt. 
Tijdens dit klein onderhoud wordt er natuurlijk gekeken of er geen gebreken zijn aan de fiets.

Maar er wordt ook gekeken of er toekomstige gebreken kunnen voorspeld en voorkomen worden.


Wat wordt er dan allemaal gecontroleerd?

1) Banden.

Zijn deze nog niet versleten? is er nog voldoende profiel op de banden? Zijn deze nog voldoende geblazen?
(meer info over banden)

2) Remmen.

Bij remmen wordt er gekeken naar slijtage, kan dit paar remblokjes nog mee tot een volgend onderhoud? Zijn de remmen nog goed afgesteld? Blijven ze niet slepen? Is de bekabeling niet beschadigd?
(meer info over remmen)

3) Verlichting en reflectoren.

Is de verlichting aanwezig? Werkt de verlichting? Zijn de batterijen goed? Is er geen schade aan de behuizing waardoor er water in kan? Zijn alle wettelijke reflectoren aanwezig?
(meer info over verlichting en reflectoren)

4) Versnellingen en ketting.

Zijn de versnellingen correct geïndexeerd? Is de ketting niet versleten? Zijn er geen gebroken of vast gelopen schakels in de ketting? Zijn de verstellers en bekabeling nog in orde? Is de ketting voldoende gesmeerd?
(meer info over versnellingen en ketting)

5) Wielen.

Zijn de wielen nog recht? Zijn er geen spaken gebroken? Zijn de remblokken nog niet te ver ingesleten op de velg?

(meer info over wielen)

6) Speling en slijtage overige onderdelen.

Staat het bagagerek nog vast? Is er geen speling op het stuur? draait de trapas nog soepel? Zijn er geen beuken in het fietskader? Staat het zadel nog goed vast? Enzovoort.

 

 

Wat gebeurt er indien er fouten ontdekt worden tijdens een onderhoud?

Iedere fietsenmaker reageert hier anders op.
Sommige fietsenmakers herstellen kleine gebreken direct zonder overleg, andere zeggen dit bij het afhalen en nog andere proberen de eigenaar te verwittigen.

Bijgevolg kan ik dus alleen zeggen wat de procedures zijn bij de 2wielershop.

 

Als er een fiets binnengebracht wordt voor onderhoud wordt er onmiddellijk samen met de klant bekeken of er duidelijke gebreken zijn. De meest gebruikelijke problemen worden direct bekeken en direct gemeld aan de klant. Meestal kan er dan direct al afgesproken worden of er bv remblokken of banden moeten vervangen worden.


Andere mogelijke gebreken, zoals versleten ketting of defecte trapas, kunnen soms moeilijk gezien worden bij deze eerste controle. Daarom noteren we altijd het gsm nummer van de klant en vragen we toestemming via sms om deze onderdelen te vervangen. Indien er onderdelen moeten besteld worden kijken we ook of de fiets terug kan opgehaald worden en later teruggebracht worden of indien de fiets niet gebruikt wordt in die periode kan deze natuurlijk ook bij de 2wielershop blijven staan.

Indien de klant niet kan bereikt worden of geen toestemming geeft wordt dit dan ook niet gedaan maar dit is volledig op de verantwoordelijkheid van de klant.

Op deze manier kom je nooit voor onverwachte verassingen te staan en zal je nooit een onverwacht grote factuur krijgen.

 

Bij 2wielershop wordt er ook altijd rekening gehouden met de fiets zelf. Indien we zien dat er grote problemen zijn met een oude en versleten fiets wordt je als klant verwittigd dat het misschien tijd wordt om te denken over een nieuwe fiets.
We houden ook telkens rekening met het doel van de fiets op zich. Bij een fiets die gebruikt wordt om 50% van de tijd aan het station te staan zullen we uiteraard minder snel voorstellen om nieuwe blinkende onderdelen op te monteren dan op een splinternieuwe fiets die enkel gebruikt wordt voor fietstochten op een zonnige vrije dag.

 

Is het onderhoud gedaan? Dan wordt de klant via sms op de hoogte gebracht dat de fiets terug afgehaald kan worden.
Soms wordt er ook op voorhand afgesproken dat de fiets op die of die dag terug wordt afgehaald. Dan wordt er geen sms gestuurd en gaan wij ervan uit dat de klant op die dag de fiets terug zal ophalen.

Wij doen uiteraard onze uiterste best om de fiets klaar te krijgen volgens de afspraken, daarom wordt het ook enorm geapprecieerd als de fiets dan zo snel mogelijk kan afgehaald worden.

 

Kuis ik mijn fiets best grondig voor een onderhoud of is dit niet nodig?

Bij 2wielershop gaan we niemand verplichten om een volledig propere fiets binnen te brengen. Soms is het simpelweg onmogelijk om de fiets eerst volledig op te poetsen voor je hem binnen brengt. 
Maar het spreekt voor zich dat een propere fiets heel wat aangenamer is om mee te werken dan een fiets met 5kg modder aan.
Het maakt onze job als fietsenmaker ook een stuk eenvoudiger als er een propere fiets wordt binnengebracht want dan is het voor ons veel makkelijker om mogelijke gebreken sneller op te merken. 
Het kan u ook geld besparen. Als een fiets echt te vuil is om aan te werken zijn wij verplicht om de fiets zelf wat op te kuisen. Dit gaan we natuurlijk niet onnodig doen maar dit is wel extra tijd die uiteindelijk op de factuur terecht komt.

Afgezien van het onderhoud of de werken van de fietsenmaker zal een propere fiets meestal veel minder problemen ondervinden dan een fiets die nooit gekuist wordt.
Vuil, zand, modder, ... zijn allemaal externe factoren die ervoor zorgen dat de fijne mechaniek van bv derailleurs of kettingen veel sneller verslijten en kapot gaan. Daarom alleen al is het geen overbodige luxe om nu en dan de fiets eens grondig te poetsen.
Maar dit is natuurlijk niet alleen bij fietsen van toepassing. 😉