FAQ over fiets onderhoud
FAQ over fiets onderhoud – Alles wat je moet weten
Moet ik mijn fiets op onderhoud brengen?
Strikt genomen moet je niet met je fiets op onderhoud, maar het is sterk aangeraden.
Een regelmatig nazicht van je fiets voorkomt onverwachte en dure herstellingen. Bovendien blijft je fiets langer in topconditie en fiets je veiliger en comfortabeler.
Ben je handig en controleer je regelmatig zelf je fiets? Dan kan een professioneel onderhoud soms minder vaak nodig zijn.
Maar ben je zeker dat je alles gezien hebt? Vaak blijven kleine problemen onopgemerkt, die later grote schade veroorzaken.
Heb ik het juiste materiaal en kennis om zelf mijn fiets te onderhouden?
Veel fietsers hebben niet het juiste gereedschap of de technische kennis om een volledig onderhoud uit te voeren.
Voor deze pagina gaan we er even van uit dat je geen gespecialiseerd materiaal hebt. In dat geval is het verstandig om je fiets regelmatig te laten nakijken door een professionele fietsenmaker.
Waarom is regelmatig fiets onderhoud belangrijk?
Alles wat beweegt, slijt – en een fiets vormt hierop geen uitzondering.
Met een regelmatig fiets onderhoud kan je de levensduur van je fiets aanzienlijk verlengen.
Enkele voorbeelden:
-
Ketting: een goed gesmeerde en onderhouden ketting gaat tot drie keer langer mee dan een slecht onderhouden exemplaar. Bovendien beschermt een goede ketting de rest van de aandrijflijn.
-
Banden: goed opgepompte en verzorgde banden zorgen voor betere grip, veiligheid en comfort. Slecht onderhouden banden verhogen de kans op lekken en maken fietsen zwaarder.
Door je fiets regelmatig te laten controleren, voorkom je dure herstellingen en blijft je fiets in optimale staat.
Kan ik zelf kleine onderhoudstaken doen?
Ja, zeker. Er zijn een aantal simpele onderhoudswerken die je gemakkelijk zelf kunt uitvoeren:
-
Bandenspanning controleren
-
Ketting smeren
-
Pedalen smeren
-
Slijtage aan remmen nakijken
Door deze kleine taken regelmatig uit te voeren, verleng je de levensduur van je fiets en bespaar je op onderhoudskosten.
Wanneer je daarna je fiets binnenbrengt voor een groter onderhoud, is de kans groot dat er minder werk (en dus minder kosten) zijn.
Bovendien kan de fietsenmaker makkelijker met jou bespreken wat er precies moet gebeuren – vaak voordat er echte problemen ontstaan.
Samenvatting: waarom je fiets onderhouden belangrijk is
-
Je fiets blijft veilig, soepel en comfortabel rijden
-
Je voorkomt dure herstellingen op lange termijn
-
Je verhoogt de levensduur van onderdelen zoals ketting, remmen en banden
-
Een regelmatig onderhoud bespaart tijd, geld en frustratie

Wanneer moet ik mijn fiets op onderhoud brengen?
In tegenstelling tot bijvoorbeeld een auto, bestaat er geen vaste regel over wanneer een fiets op onderhoud moet.
Toch hanteren de meeste fietsenmakers een richtlijn op basis van tijd, afstand en gebruiksintensiteit — en natuurlijk een beetje gezond verstand van de fietser zelf.
1. Fiets je weinig?
Gebruik je je fiets vooral recreatief of af en toe voor korte ritten?
➡️ Dan volstaat één onderhoud per jaar meestal.
Tijdens zo’n jaarlijkse onderhoudsbeurt worden de belangrijkste onderdelen gecontroleerd, gesmeerd en afgesteld zodat je veilig blijft rijden.
2. Fiets je veel?
Wie dagelijks fietst of langere afstanden aflegt, laat best om de 1000 kilometer een onderhoud uitvoeren.
➡️ Dit voorkomt dat slijtage ongemerkt schade veroorzaakt aan duurdere onderdelen zoals de ketting, cassette of remmen.
3. Rij je met een mountainbike of sportfiets?
Bij mountainbikes en gravelbikes ligt de onderhoudsfrequentie nog iets hoger.
Door de zwaardere belasting, modder en schokken slijten onderdelen sneller.
➡️ Plan daarom vaker onderhoud, zeker als je regelmatig in ruwe of natte omstandigheden rijdt.
Signalen dat je fiets onderhoud nodig heeft
Wacht niet tot het te laat is.
Laat je fiets nakijken zodra je merkt dat iets niet meer soepel werkt, bijvoorbeeld:
-
Je fiets kraakt of piept bij het trappen
-
De versnellingen schakelen niet meer vloeiend
-
Je remmen reageren traag of maken geluid
-
De ketting of tandwielen zien er roestig of versleten uit
-
De fiets rijdt zwaarder dan normaal
Zelfs een klein defect kan snel leiden tot grotere schade of gevaarlijke situaties op de weg.
Daarom is het slim om vroegtijdig een onderhoudsbeurt te plannen.
Samenvattend:
Gebruikstype Aanbevolen onderhoudsfrequentie
Recreatief gebruik 1x per jaar
Dagelijks of intensief gebruik Om de 1000 km
Mountainbike / gravelbike Vaker, afhankelijk van gebruiksomstandigheden

Wat wordt er gecontroleerd tijdens een fiets onderhoud?
Tijdens een klein onderhoud worden de belangrijkste onderdelen van je fiets grondig nagekeken en bijgesteld waar nodig.
Hieronder vind je een overzicht van wat er precies wordt gecontroleerd:
- Banden
- Controle op slijtage en voldoende profiel
- Nagaan of de banden nog voldoende opgepompt zijn
- Eventuele scheurtjes of lekkages opsporen
(lees meer over bandenonderhoud)
- Remmen
- Controle van slijtage aan remblokjes of remschijven
- Nagaan of de remmen goed afgesteld zijn en niet aanlopen
- Inspectie van bekabeling of hydraulische leidingen op beschadiging
- Test van remkracht en veiligheid
(lees meer over remmen onderhouden)
- Verlichting en reflectoren
- Controle of alle verlichting werkt (voor- en achterlicht)
- Test van batterijen of dynamo
- Controle van de behuizing op schade of vochtinslag
- Nagaan of alle wettelijke reflectoren aanwezig zijn
(lees meer over fietsverlichting en reflectoren)
- Versnellingen en ketting
- Controle of de versnellingen correct schakelen
- Inspectie van de ketting op slijtage, breuken of vastzittende schakels
- Smering van de ketting en bewegende onderdelen
- Controle van verstellers en bekabeling
(lees meer over ketting en versnellingen)
- Wielen
- Controle of de wielen recht en stabiel lopen
- Nakijken of er spaken gebroken of loszitten
- Controle van de velgen en remvlakken op slijtage
(lees meer over fiets wielen onderhoud)
- Overige onderdelen
- Controle van speling op stuur, pedalen, trapas en zadel
- Inspectie van bagagedrager, standaard en frame
- Test of alle bouten en moeren goed vastzitten
- Visuele controle op scheurtjes of beschadigingen aan het kader
Waarom dit onderhoud belangrijk is
Een klein onderhoud lijkt misschien eenvoudig, maar het maakt een groot verschil.
Je fiets blijft veiliger, soepeler en stiller rijden. Bovendien verleng je de levensduur van alle onderdelen en voorkom je dat kleine problemen uitgroeien tot dure herstellingen.

Wat gebeurt er als er fouten ontdekt worden tijdens een onderhoud?
Elke fietsenmaker hanteert zijn eigen werkwijze bij het ontdekken van fouten of slijtage tijdens een onderhoud.
Bij 2wielershop werken we altijd transparant en in overleg met de klant om onverwachte kosten te vermijden.
1. Eerste controle samen met de klant
Wanneer je je fiets binnenbrengt voor onderhoud, bekijken we samen of er zichtbare of duidelijke gebreken zijn.
Denk bijvoorbeeld aan versleten remblokken, versleten banden of defecte verlichting.
Deze problemen worden onmiddellijk besproken, zodat we direct kunnen afspreken wat er moet gebeuren.
2. Verborgen gebreken
Sommige problemen, zoals een versleten ketting, defecte trapas of versleten lagers, zijn niet altijd direct zichtbaar tijdens de eerste controle.
Daarom noteren we altijd je gsm-nummer en vragen we toestemming via sms voordat we onderdelen vervangen.
Zo blijf jij altijd op de hoogte en beslis je zelf wat er gebeurt met je fiets.
Als er onderdelen besteld moeten worden, bespreken we samen of:
-
de fiets tijdelijk terug mee naar huis gaat, of
-
hij bij 2wielershop mag blijven tot de herstelling klaar is.
Indien we de klant niet kunnen bereiken of geen toestemming krijgen, voeren we die werken niet uit.
Dat is volledig de verantwoordelijkheid van de klant, maar op die manier kom je nooit voor verrassingen te staan.
3. Rekening houden met de fiets zelf
Bij 2wielershop kijken we altijd naar het doel en de staat van de fiets:
-
Is de fiets al ouder en duidelijk versleten? Dan laten we weten dat het misschien beter is te investeren in een nieuwe fiets.
-
Wordt de fiets vooral gebruikt om dagelijks aan het station te staan? Dan plaatsen we geen onnodig dure of glanzende onderdelen.
-
Is het een nieuwe recreatieve fiets? Dan adviseren we uiteraard kwaliteitsvolle vervangonderdelen.
Zo blijft onze service eerlijk, gepast en afgestemd op jouw fietsgebruik.
4. Na het onderhoud
Zodra het onderhoud voltooid is, ontvang je een sms-bericht dat je fiets klaarstaat voor afhaling.
In sommige gevallen spreken we vooraf een vaste afhaaldatum af; dan sturen we geen extra bericht meer.
We doen ons uiterste best om elke fiets tijdig klaar te krijgen.
Daarom appreciëren we het enorm wanneer de fiets ook zo snel mogelijk wordt opgehaald, zodat we plaats vrijhouden voor de volgende klanten.
Moet ik mijn fiets poetsen voor ik hem binnenbreng?
Nee, bij 2wielershop verplichten we niemand om de fiets perfect schoon te maken voor onderhoud.
We begrijpen dat dit niet altijd praktisch is.
Toch is het goed om te weten dat een propere fiets:
-
aangenamer is om aan te werken,
-
helpt om defecten sneller te ontdekken,
-
en je soms zelfs geld kan besparen.
Wanneer een fiets te vuil is om aan te werken, moeten we hem eerst zelf reinigen.
Dat doen we uiteraard enkel wanneer nodig, maar het vraagt extra tijd die uiteindelijk ook op de factuur terechtkomt.
Daarnaast zorgt een propere fiets er gewoon voor dat onderdelen zoals ketting, derailleur en remmen veel langer meegaan.
Zand, modder en vuil versnellen slijtage en kunnen mechanische problemen veroorzaken.
Een regelmatige poetsbeurt is dus geen overbodige luxe — niet alleen bij fietsen trouwens. 😉