Koopadvies bij E-bike

Een voor-achter of middenmotor voor je Ebike kiezen? We leggen het verschil hieronder uit.

De plaats van de motor kan verschillen bij elektrische fietsen. Ofwel zit deze vooraan, achteraan of in het midden van je Ebike. De plaatsing van de motor, alsook hoeveel kracht deze moet hebben, hangt af van jouw situatie en wensen. Interessant om weten is dat de maximale kracht van een motor van een elektrische fiets 250 Watt is. Fietsen met een hoger vermogen worden gezien als snor-of bromfietsen en hebben dus verplicht een nummerplaat en verzekering nodig als ook een rijbewijs (rijbewijs B is ook goed)

 

De eerste mogelijkheid is de voorwiel motor:

 

Na de middenmotor wordt het vaakst gekozen voor een e-bike met een voorwielmotor. Deze is ideaal voor kortere fietstochtjes, aangezien dit type motor minder krachtige ondersteuning biedt. Daartegenover staat wel dat je van maximale elektrische ondersteuning kan genieten zonder zelf veel kracht te zetten. Zonder ondersteuning kan je bovendien erg licht fietsen omdat een voorwielmotor de mogelijkheid tot vrijloop heeft.

Een voorwielmotor wordt vaak als mooi gezien omdat deze motor goed in het design van de fiets past. Daarnaast is het ook een stillere en goedkopere motor die weinig onderhoud vergt. Je kan een voorwielmotor zowel met een naafversnelling als een derailleurversnelling combineren, waardoor zowel een open als een dichte kettingkast mogelijk zijn. Wat sommigen als een nadeel ervaren, is dat je bij dit type motor snel het gevoel krijgt dat er aan de fiets wordt getrokken, net omdat deze zich aan de voorkant bevindt. Dit kan er onder bepaalde omstandigheden voor zorgen dat je fiets gaat doorslippen.


Voordelen van deze opstelling:
1) Prijs, minder onderdelen = goedkoper. Zo eenvoudig kan het zijn.
2) Geen extra onderdelen nodig dus ook geen extra risico op breuk.
3) Gewicht: de motor is compact wat ervoor zorgt dat het gewicht op een respectabel gewicht van ongeveer 3 kilo kan gehouden worden.
4) Perfect in te bouwen op een fiets met gesloten kettingkast
5) Aantal versnellingen speelt geen rol. Alle versnellingen kunnen behouden blijven omdat er niets moet gewijzigd worden aan de ketting.
6) Uitzicht. De motor valt niet echt op. Je ziet natuurlijk wel dat er iets in het wiel zit maar een naafdynamo of rollerbrake remmen zijn bijna even groot.

Nadelen van deze opstelling:
1) Kracht wordt op het voorwiel uitgeoefend wat soms kan resulteren in onvoorziene reacties.
Bv bij het bijtrappen in een bocht zal de fiets voelbaar naar buiten geduwd worden.
Ook bij het rijden over een losse ondergrond kan het gebeuren dat het stuur een grotere fysieke input van de bestuurder nodig heeft om in het gareel te blijven.
Alles went uiteraard maar zeker in het begin kan het soms schrikken zijn als dit gebeurd.
2) Extra gewicht van ongeveer 3 kilo in het voorwiel voel je wel degelijk. Door het extra gewicht in het voorwiel worden oneffenheden veel nadrukkelijker doorgegeven via het stuur. Zeker met niet geveerde voorvork kan dit duidelijk gevoeld worden.
3) Bij een eventuele valpartij zitten de voedingskabels van de motor vrij kwetsbaar opgesteld aan de buitenkant van de wielas.

 

De 2de mogelijkheid is een middenmotor. 

Middenmotor

De populairste optie vandaag is de middenmotor. De meeste fietsen van dit type werken met een krachtsensor die meet hoe hard je op je pedalen trapt. De motor zal de hoeveelheid ondersteuning aanpassen: hoe meer kracht je zelf zet, hoe meer ondersteuning de motor biedt. Dit is een effectief systeem met het nadeel dat wanneer je zelf geen kracht (meer) hebt, je ook op niet veel ondersteuning kan rekenen. De motor in de trapas is ideaal voor alledaagse ritten maar ook langere ritten en heuvelachtig terrein vormen geen enkel probleem.

Een e-bike met deze motor zorgt voor een fijne fietservaring dankzij aandrijving van de pedalen (in plaats van het wiel) en biedt de nodige ondersteuning. De plaatsing van de motor zorgt er voor dat je fiets er esthetisch mooi uitziet en dat, indien nodig, banden gemakkelijk gerepareerd of vervangen kunnen worden. Voor mensen die moeite hebben met hun evenwicht is een elektrische fiets met middenmotor de ideale keuze door de optimale gewichtsverdeling. Je kan trouwens, net zoals bij een voorwielmotor, een dichte kettingkast kiezen.

Helaas is een middenmotor storingsgevoeliger. De kracht die op de ketting wordt gezet kan namelijk sneller voor schade aan de versnellingssystemen zorgen. Daarnaast is een middenmotor vaak duurder dan de andere opties en maken ze meer lawaai. Dit extra geluid wordt veroorzaakt door de tandwielen; al werden hier de laatste jaren al veel oplossingen voor gevonden. Intussen zijn middenmotoren al een stuk stiller.

Voordelen van een middenmotor:
1) Kracht van de motor wordt via de ketting overgebracht naar het achterwiel wat voor een volledig natuurlijk en voorspelbaar karakter zorgt.
2) Omdat de motor centraal en laag wordt ingebouwd zorgt dit ervoor dat de extra kilo's niet echt voelbaar zijn tijdens het rijden.
3) Kabels en andere onderdelen kunnen gemakkelijk weggestoken worden en worden bij een valpartij optimaal beschermd.
4) Omdat er meer plaats is kan er ook een grotere motor ingebouwd worden en is de koeling een stuk beter wat de levensduur van de motor alleen maar ten goede komt.
5) De krachtoverbrenging van een middenmotor is veel directer vergeleken met een voorwielmotor wat zorgt voor een sportiever maar toch aangenaam gevoel.

Nadelen van een middenmotor
1) Prijs. Door de plaatsing van de motor aan de trapas is er extra montagewerk en zijn er extra montage onderdelen nodig. Hierdoor gaat de prijs hoger liggen.
2) Gewicht. Door de extra montageonderdelen komt het gewicht van dit type motor uit rond de 5 kg wat toch een 2 tal kilo meer is dan een voorwielmotor.
Door de plaatsing van het gewicht (laag en centraal) is dit niet echt duidelijk voelbaar tijdens het rijden. Bij het verplaatsen van de fiets, bv in de garage, is dit wel onmiddellijk voelbaar.
3) Uitzicht. Een middenmotor die achteraf wordt gemonteerd kan uiteraard niet mooi weggewerkt worden in het frame zelf, wat er voor zorgt dat er een grote "klomp metaal" onderaan de fiets zichtbaar is.
4) Dit type motor kan niet gecombineerd worden met een volledig gesloten kettingkast.
5) De standaard gemonteerde kettingwielen vooraan moeten vervangen worden door 1 kettingwiel van 46 tanden of 42 tanden.
Dit zorgt ervoor dat bij fietsen met 2 of 3 kettingwielen aan de trapas slechts 1 verhouding zal overblijven.

 

De 3de mogelijkheid is de achterwielmotor

Voor een zo natuurlijk mogelijke fietservaring, kies je voor een achterwielmotor. Een gewone fiets wordt namelijk ook aangedreven door het achterwiel. Zoals de naam doet vermoeden, zit de motor hier verwerkt in het achterwiel. Waar je hier het gevoel krijgt dat je een duwtje in de rug krijgt, zal dat bij een voorwielmotor eerder voelen alsof je vooruit wordt getrokken. Een e-bike met achterwielmotor is ook vaak lichter in gewicht, maar de verdeling qua gewicht is niet in balans zoals bij een middenmotor. Andere voordelen zijn een stille motor waarbij je kan remmen en zo energie terugwinnen en meer versnellingsniveau’s om uit te kiezen.

Een achterwielmotor heeft natuurlijk ook een aantal nadelen. Zo is het niet mogelijk om naafversnellingen en een gesloten kettingkast te combineren. Met een naafversnelling kan je van versnelling veranderen terwijl je stilstaat. Dit door langzaam of naar achter te trappen. Dit is niet mogelijk met een derailleur. En een derailleur is nu net wat automatisch de keuze is bij een achterwielmotor. Aangezien een derailleur een open systeem is, vergt het net iets meer onderhoud en je hoort de ketting tijdens het schakelen. Het is wel een lichter systeem. Een ander nadeel van een achterwielmotor is dat dit type een lager rendement heeft dan de middenmotor waardoor je minder kilometers uit je accu haalt.

 

Voordelen van een achterwielmotor:

1) Prijs, minder onderdelen = goedkoper. Zo eenvoudig kan het zijn.
2) Versnellingen kunnen gekozen worden tussen 8 tot 10 versnellingen achteraan, eventuele versnellingen op de cranks kunnen behouden blijven.
3) Gewicht: de motor is compact wat ervoor zorgt dat het gewicht op een respectabel gewicht kan gehouden worden.
4) Uitzicht. De motor valt niet echt op. Je ziet natuurlijk wel dat er iets in het wiel zit maar in combinatie met zadeltassen is dit bijna onzichtbaar.

5) Omdat er meer plaats is kan er ook een grotere motor ingebouwd worden en is de koeling een stuk beter wat de levensduur van de motor alleen maar ten goede komt.
6) De krachtoverbrenging van een middenmotor is veel directer vergeleken met een voorwielmotor wat zorgt voor een sportiever maar toch aangenaam gevoel.

7) Omdat de kracht van het achterwiel komt geeft dit een zeer natuurlijk aanvoelen en een zeer korte gewenningsperiode

 

Nadelen van een achterwielmotor:

1) Bij een eventuele valpartij zitten de kabels vrij kwetsbaar aan de linker kant.

2) Indien u fiets beschikt over Nexus versnellingen moeten deze omgebouwd worden naar gewone versnellingen met derailleur wat extra kosten met zich meebrengt.

    Dit kan ook niet op alle frames gemonteerd worden!

3) Indien u fiets een gesloten kettingkast heeft moet deze gedemonteerd worden. Dit kan niet gemonteerd worden in combinatie met de 8 tot 10 versnellingen achteraan.

4) indien u fiets slechts 6 of 7 versnellingen heeft achteraan moet er een nieuwe shifter gemonteerd worden om de 8 tot 10 versnellingen op het nieuwe wiel te kunnen bedienen.